Ședința Consiliului Local: bugetul pentru 2024 și blocurile de pe str. Tudor Vladimirescu

Joi, 22 februarie 2024, ora 14:00, consilierii locali din Durlești se întrunesc în prima ședință din acest an. Ședința este una ordinară, convocată de executiv, iar orice cetățean interesat poate participa. Întrunirea va avea loc în sala de ședință a primăriei.

Consilierii vor aproba bugetul și taxele locale pentru 2024, care vor înlocui bugetul provizoriu restrictiv și mai sărac cu peste 30 de milioane de lei cu care s-a ales primăria de la începutul anului.

De asemenea, consilierii sunt obligați să execute o hotărâre judecătorească prin care să aprobe construcția complexului de 30 blocuri de pe str. Tudor Vladimirescu, un proiect controversat, respins de majoritatea consilierilor locali în mandatul precedent.

Aflați mai jos detalii despre cele mai importante proiecte de decizie ce urmează să fie votate de consilierii locali la ședința de joi, 22 februarie 2024. Toate proiectele pot fi găsite aici

 

Bugetul orașului pentru 2024 

Un buget cu venituri de 115,4 milioane de lei și tot atâtea cheltuieli, este noua propunere a primăriei, după discuții îndelungate în comisia buget, unde consilierii locali au dezbătut timp de mai multe ședințe în ultimele două luni ce și cât să cheltuie în acest an. 

Suma este cu 3 milioane mai mare decât a propus primăria pentru cheltuieli la finalul anului trecut, și cu 37 de milioane mai mult față de bugetul provizoriu pe care îl are de facto executivul în prezent, după ce aleșii locali nu au votat propunerea de buget a primăriei până la încheierea anului 2023. Atunci, consilierii au invocat că, cheltuielile planificate de primărie nu au fost discutate în comisia responsabilă de buget și, prin urmare au amânat aprobarea bugetului pentru anul 2024. 

Mai multe despre bugetul provizoriu cu care s-a ales primăria, citiți în acest articol.

Conform noului buget, cresc ușor cheltuielile pentru toate domeniile (învățământ, dezvoltare comunală, întreținerea administrației, cultură, protecție socială, sănătate), cu excepția dezvoltării drumurilor, pentru care se vor aloca cu 5 milioane de lei mai puțin decât în propunerea precedentă a primăriei. Consultați alocările exacte pentru toate domeniile în proiectul de decizie la pg. 26.

Au fost redistribuite cheltuielile pentru investițiile capitale planificate pentru 2024. Au fost excluse câteva proiecte de reparație a drumurilor, canalizare și amenajare a cartierelor. De asemenea, s-a renunțat la proiectarea unei noi grădinițe și unui sediu multifuncțional al primăriei. În schimb, se va investi cu circa 5 milioane de lei mai mult în amenajarea unui cartier locativ cu spații de joacă, locuri de parcare, iluminat. 

Lista investițiilor capitale în 2024 va fi următoarea, dacă va fi aprobată de consilierii locali în două lecturi: 

  • Reparația capitală a străzilor în patru proiecte: str. Viilor – str. Sadoveanu; str. Ion Soltîs; str. și stradelele I, II Rezistenței; str. Hotinului; și plombarea străzilor centrale39,8 milioane de lei; 
  • Construcția a două proiecte de canalizare: stradelele 1, 2, 3, 4 Testemițeanu; str. Trandafirilor, str. Rediul Mic – str. V. Lupu – 4,5 milioane de lei;
  • Amenajarea unui cartier locativ: str. Testemițeanu – 12 milioane de lei;
  • Alte cheltuieli de amenajare 1,4 milioane de lei;
  • Servicii de salubrizare și amenajare a orașului – 1,5 milioane de lei;
  • Proiectarea sistemului de canalizare str. Rediul Mic150 mii lei;

 

Taxele locale pentru 2024

Primăria a propus și lista taxelor locale pentru anul curent. Dacă va fi votată de consilieri, în 2024 locuitorii și agenții economici din Durlești vor achita:

Amenajarea teritoriului 180 lei anual pentru fiecare salariat și/sau fondator al întreprinderii (dacă activează în întreprindere și nu e inclus în efectivul trimestrial de salariați)
Dispozitive publicitare pe proprietate publică 10 000 lei anual, per metru pătrat 
Dispozitive publicitare pe proprietate privată 900 lei anual, per metru pătrat 
Plasarea publicității în alte medii (cu excepția TV, publicitate exterioară) 5% din venitul vânzărilor serviciilor de plasare a publicității
Cazare 5% din venitul vânzărilor
Parcare 25 lei anual, per metru pătrat
Impozit funciar Vezi Anexa nr. 2 din proiectul bugetului (pg. 33)
Impozit pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice 0,1% – 0,3% din baza impozabilă a bunurilor imobiliare (pg.34)

Lista completă a taxelor locale pentru 2024 poate fi analizată în anexa 1-5 a proiectului bugetului (pg. 32-41 din ordinea de zi a ședinței).

 

Aprobarea complexului de blocuri pe str. Tudor Vladimirescu 

A revenit pe ordinea de zi decizia controversată prin care Consiliul Local este obligat, practic, să dea undă verde construcției unui cartier de blocuri pe str. Tudor Vladimirescu, proiect imobiliar față de care au protestat încă anul trecut majoritatea consilierilor locali din consiliul precedent. 

Mai exact, Consiliul Local este obligat printr-o decizie de judecată să vândă circa 0,15 ha de teren din proprietatea primăriei, în zona în care dezvoltatorul imobiliar planifică construcția și să aprobe documentația de urbanism (un nou Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Plan Urbanistic de Detaliu (PUD)) prin care va fi modificat regimul de înălțime în zonă, ceea ce ar permite construcția unor blocuri de 10, 11 etaje. (Consultați proiectul deciziei nr.1.10 la pg. 10-11 din ordinea de zi a ședinței)

Disputa a pornit în urmă cu trei ani, când fondatorul unei companii de construcții, care intenționează să ridice 30 de blocuri locative cu circa 1000 de apartamente pe str. Tudor Vladimirescu, a obținut la finalul anului 2021 o hotărâre emisă de judecători care obligă Consiliul Local să-i satisfacă pretențiile menționate mai sus. 

Consiliul Local însă nu a executat decizia instanței. Un grup de 15 consilieri locali din fracțiunile PAS, Platforma „Demnitate și Adevăr”, PSRM și independenți au contestat hotărârea, dar au pierdut la Curtea de Apel, din motiv că nu au prezentat dovezi că „au fost împuterniciți să acționeze în instanță în interesul Consiliului Local”. Și contestația Cancelariei de Stat a fost respinsă, pentru că instituția nu poate fi parte în proces. 

Primăria a încercat de câteva ori în vara lui 2022 să obțină votul consilierilor locali pentru decizia controversată, așa cum a dispus Curtea de Apel Chișinău, care ar permite companiei de construcție să ridice cartierul de blocuri, dar aleșii locali au boicotat ședințele Consiliului Local. Fapt pentru care, în vara lui 2023, Consiliul Local s-a ales cu o amendă de 5000 de lei din partea instanței pentru neexecutarea hotărârii judecătorești. Sancțiunile față de Consiliul Local ar putea crește până la un milion de lei, dacă aleșii locali refuză în continuare să voteze decizia.

Cerințe noi de transparență față de activitatea Consiliului Local

Consilierii locali sunt informați printr-o notă informativă despre o serie de modificări operate de Parlament la finalul anului 2023, care vin să îmbunătățească transparența activității consiliilor locale. 

Printre acestea, se numără prevederi referitoare la faptul că procesele-verbale ale ședințelor Consiliului Local trebuie publicate pe pagina web a primăriilor. Mai mult, acestea trebuie să conțină numărul exact de voturi și modul cum au votat consilieri (per fracțiuni, alianțe, blocuri, consilieri independenți). 

De asemenea, legea prevede expres faptul că ședințele Consiliului local sunt publice și pot fi transmise în direct la TV, pe rețele de socializare, de către distribuitori media, dar și de orice persoană fizică

Menționăm că prevederile referitoare la includerea în procese verbale a modului cum au votat consilieri și cele care stipulează transmiterea ședințelor de către persoane fizice au fost incluse la recomandarea Asociația „Primăria Mea”, în procesul de consultare publică a proiectului de lege. Anterior, membrii asociației au fost împiedicați să filmeze și să transmită live ședințele Consiliului local, fiind invocată necesitatea protejării unor date personale în deciziile adoptate de aleșii locali.

Modificările adoptate de Parlament au intrat în vigoare din 30 ianuarie 2024, iar scopul principal urmărit de deputați a fost să introducă posibilitatea votului electronic în consiliile locale și raionale. Astfel, dacă primăria Durlești va decide să implementeze votul electronic, tot ce trebuie să facă este să aloce bani din bugetul local pentru asta.

Consultați aici documentul integral cu ordinea de zi a ședinței din 22 februarie 2024. 

 

Proiecte suplimentare

După plasarea dispoziției privind convocarea ședinței, cu ordinea de zi inițială, pe site-ul primăriei au fost mai fost plasate următoarele proiecte suplimentare:

 

Primăria Mea va transmite în direct ședința pe pagina de Facebook.