Rută locală în Durlești – soluție la problema transportului?

Două rute care să transporte pasagerii din orașul Durlești până la cercul de la Flacăra – acesta este planul autorităților locale pentru problema transportului public din suburbie. Primăria Durlești propune un tarif de cinci lei și solicită părerea cetățenilor. Locuitorii au păreri împărțite, atât despre traseele propuse pentru cele două rute, cât și despre tarif. În timp ce unii ar fi dispuși să achite această sumă și să evite să parcurgă kilometri întregi pe jos, așa cum se întâmplă de mai multe luni deja, alții sunt împotrivă. Consultarea cetățenilor va avea loc până pe 26 ianuarie, iar decizia finală va fi luată ulterior în cadrul Consiliului local. Deși problema este una veche, aceasta a fost ignorată de mai multe administrații. Soluții clare, care să prevadă treptat rezolvarea problemelor pentru toate zonele, nu există. Autoritățile încă nu comunică eficient cu locuitorii, iar asta face ca identificarea unor soluții bune să fie foarte dificilă. 

Problema transportului se agravează, autoritățile încă caută soluții 

Transportul public insuficient sau chiar inexistent, învechit, care nu vine la timp și aglomerat este o problemă veche care afectează locuitorii or. Durlești. De la începutul pandemiei, situația s-a înrăutățit. Mai multe regiuni au rămas fără niciun fel de transport. Numărul de microbuze pe toate rutele s-a redus, ruta 129 și-a sistat activitatea, iar 125 la fel a anunțat că nu va mai activa. După mai multe discuții cu cetățenii și tratative cu autoritățile locale, cele cinci microbuze de pe această rută vor mai circula doar până la sfârșitul lunii ianuarie. În aceste condiții, locuitorii sunt din ce în ce mai disperați și solicită măsuri urgente din partea autorităților. 

Principala soluție venită de la primăria Chișinău sunt cele 100 de autobuze, care urmau să ajungă pe străzile municipiului până la sfârșitul anului 2020. Dintre acestea, câteva unități ar fi trebuit să fie alocate pentru Durlești, inclusiv pentru o rută nouă pe strada Codrilor. Totuși, în procesul de licitație au fost depistate mai multe nereguli, iar cele 100 de autobuze nu vor ajunge foarte curând.

Autoritățile din Durlești spun că au constant discuții la acest subiect și examinează diferite scenarii. În ultima perioadă, primăria a lucrat asupra conceptului de creare a unor rute locale și a venit cu propuneri. 

Rute locale? Primăria consultă cetățenii

La 13 ianuarie 2021, pe pagina de Facebook a primăriei or. Durlești, a apărut o postare prin care se solicită opinia locuitorilor despre constituirea unor rute locale care să circule pe teritoriul orașului Durlești. Mai exact, autoritățile propun câteva trasee care ar acoperi mai multe regiuni din localitate. Unul dintre traseele propuse este definit exact, iar pentru cealaltă rută există două alternative.

Astfel, pentru zona Durlești 2 se propune următorul traseu:

Tur: Codrilor (DEPO) – Vladimirescu – Gribov (intersecție cu Budăi, apoi întoarcere) – Gribov – Vladimirescu – Pelivan – Alba Iulia – Creangă (Piața Constituției)
Retur: Creangă (Piața Constituției) – Vladimirescu –  Gribov (intersecție cu Budăi, apoi întoarcere) – Gribov – Vladimirescu – Codrilor (DEPO)


Pentru cealaltă rută, locuitorii sunt îndemnați să aleagă una din cele două opțiuni, marcate cu roșu sau galben. Diferența dintre cele două alternative este faptul că, în cazul primei variante, ruta va circula și pe strada Caucaz, iar în cazul celeilalte, se propune ca ruta să se întoarcă pe strada Dimo. 

Varianta I:

Tur: Testimițeanu – Cartușa – Dimo – Caucaz – Centru – Ștefan Vodă – Vladimirescu – Pelivan – Alba Iulia – Creangă (Piața Constituției).

Retur: Creangă (Piața Constituției) – Vladimirescu – Ștefan Vodă – Centru – Alexandru cel Bun – Testimițeanu.

Varianta II:

Tur: Testimițeanu – Cartușa – Dimo (intersecție cu Caucaz, apoi întoarcere) – Dimo – Cartușa – Alexandru cel Bun – Ștefan Vodă – Vladimirescu – Pelivan – Alba Iulia – Creangă (Piața Constituției).

Retur: Creangă (Piața Constituției) – Vladimirescu – Ștefan Vodă – Centru – Alexandru cel Bun – Cartușa – Dimo (intersecție cu Caucaz, apoi întoarcere) – Dimo – Cartușa – Testimițeanu.

Cinci lei — prețul propus de autorități

În proiectul de decizie publicat pe pagina de Facebook a primăriei, tariful propus pentru o călătorie cu oricare din rutele prezentate este de 5 lei. Reprezentantul autorității locale ne-a comunicat că la stabilirea acestui tarif, au fost luate în considerare trei criterii: (1) necesitatea asigurării cu transport confortabil, (2) scumpirea carburanților și (3) solicitările administratorilor de rute. Deși ar exista o metodologie recomandată pentru stabilirea tarifelor, aceasta nu a fost aplicată în cazul dat.

Am încercat să îl contactăm pe șeful Direcției municipale de transport pentru a afla părerea primăriei Chișinău și dacă mai există astfel de practici în alte suburbii, însă acesta nu ne-a răspuns la apeluri. Vom reveni cu actualizări.

Reiterăm că tariful de 5 lei este prezentat cu titlu de propunere, iar decizia finală urmează să fie luată de Consiliul local, după consultarea cetățenilor.

 

Locuitorii au păreri împărțite

Unii locuitori ai or. Durlești, care de mai mulți ani suferă din cauza transportului public insuficient, au salutat ideea creării unor rute locale și au fost de acord cu tariful propus. Fiind puși în fața unei astfel de alegeri – tarif majorat sau deplasarea pe jos pe distanțe mari – aceștia au menționat că sunt gata să achite și 5 lei.

„În zona Durlești 2 niciun transport nu există, fie și cu 5 lei. E catastrofal sa paralizezi așa o zona cu atâta populație”

„În această zonă pur și simplu NU ESTE TRANSPORT!!! Nici pe ore, nici pe ture, nici cu grafic nici fără…NU ESTE! Au construit atâtea blocuri de locuit, dar nu au asigurat locuitorii nici cu zebre de traversat strada, nici cu transport!”

Alți cetățeni consideră că tariful de 5 lei este acceptabil, dar doar cu condiția ca traseul să fie până în oraș.

„Nu prea ne convine numai până la I. Creangă cu 5 lei. Sunt de acord cu 5 lei, dacă ar merge până la Piața Centrală, pentru că oamenii au nevoie să meargă la piață și așa nu vor merge cu două transporturi până acolo.”

„Transportul trebuie să circule pe traseul care a fost, cu taxa de 5 lei!!!”

„Negociați cu administrația rutei 125 prețul de 5 lei, dar păstrarea traseului curent.”

„Dacă va fi 5 lei, atunci să rămână la traseul vechi, nu doar până la str. Creangă.”

O altă parte din locuitori au spus însă că sunt absolut împotriva majorării tarifului, menționând că tariful de 5 lei este prea mare și inechitabil, comparativ cu cei 3 lei pentru rutele care vin din oraș.

„Să te ridici în deal la policlinică sau școală trebuie sa achiți 5 lei, pe când cei din oraș circulă cu 3 lei, sau cu 2, dacă circula cu troleibuzul, și merg tot orașul. Dar noi pe lângă 5 lei mai scoatem din buzunar niște bani pentru a ajunge la serviciu.”

„Se primește că microbuzele din oraș circulă cu 3 lei, dar microbuzele din Durlești vor circula cu 5 lei… Oare suntem cu stea în frunte?”

„Cei care au de circulat cu 2-3 transporturi, cât sa cheltuie în zi? Sau familile care au mulți copii care pleacă la școală în oraș. 5 lei e mult prețul.”

„Tare interesant tarif, până acum circula tot orașul cu 3 lei, dar acum doriți să stabiliți așa preț până la Ion Creangă. Și dacă o să circule transportul cum acum o să fie și mai „super”!!!”

Alte comentarii au fost cu privire la traseele propuse pentru cele două rute locale. Oamenii au menționat că niciuna din rutele propuse nu acoperă direcția Telecentru.

„Dacă spre Buiucani circula troleibuzul, păi spre Telecentru 124, adică nimic.”

„Eu nu sunt de acord cu nici o variantă. Spre Creangă merge autobuzul 11, troleibuzul 35, două rute 1 și 2, dar spuneți-mi vă rog spre Telecentru numai 11? Nu-i corect.”

„Nu avem nici un transport care poate circula până la strada Ismail (măcar până la Gara de Sud). În direcția Ion Creangă este și troleibuz, și rutiere.”

Autoritățile au anunțat că vor lua în considerare toate opiniile. Au comentat că deși nu sunt „atotputernici”, o să încerce să „împace cât mai multă lume”. Referitor la preț, aceștia au menționat că „nu este bătut în cuie.”

Cetățenii sunt îndemnați să transmită comentariile și propunerile până pe 26 ianuarie 2021, pe adresa electronică durlestiprimarie@gmail.com sau prin poștă la sediul primăriei. De asemenea, vă puteți expune opinia în comentarii la această postare.

 

Există și alte soluții?

O dată cu sistarea rutei 129, începând cu luna martie 2020, și mai nou – ruta 125, două zone rămân cele mai afectate: (1) Durlești 2 și (2) Livezilor – Gribov – Testemițeanu.

Pentru zona Durlești 2, primăria municipiului Chișinău planifică construcția liniilor de contact pentru troleibuze pe str. Codrilor. Pentru aceasta, în bugetul pentru 2021 au fost alocate 3 mln de lei. Suplimentar, pentru această zonă se examinează posibilitatea deschiderii unei rute de autobuz, atunci când cele 100 de autobuze vor ajunge la Chișinău. Ambele soluții însă nu pot fi implementate într-un termen scurt.

Pentru zona Livezilor, pe care încă își are traseul ruta 125, autoritățile au redirecționat autobuzul 11. Începând cu 17 ianuarie, itinerarul a fost modificat și autobuzul urma să circule str. Livezilor. Totuși, mai mulți locuitori au menționat că acesta nu a circulat, lucru care a fost confirmat și de autorități. Motivul – temperaturile scăzute care nu au permis circulația. Oamenii în general nu sunt mulțumiți de activitatea acestei rute, deoarece sunt doar 2 unități de transport, ceea ce face ca timpul de așteptare să fie foarte mare, iar starea autobuzelor este una foarte rea. 

„Autobuzele de pe ruta 11 care au o vechime de 20 de ani! La pornire emit daună mediului în proporții deosebit de mari, condiții devastatoare a țevilor de care te poți ține, a scaunelor a căror material e rupt și stai pe paralon!”

„Faceți ceva cu autobuzul nr.11, căci E O PROBLEMA FOARTE MARE, când el NU vine dimineața în direcția spre Telecentru!!! Oamenii întârzie la lucru, școlarii la fel. Supliniți nr. de autobuze!!!”

Mai mulți locuitori insistă că este necesară păstrarea traseului rutei 125. Pentru ca acest lucru să fie posibil, administratorul rutei solicită autorităților să le fie asigurată o parte din carburanți sau să fie majorat tariful. Deoarece ruta este una municipală, astfel de decizii pot fi luate doar de către Primăria Chișinău. 

La 13 ianuarie, Primăria a anunțat că un grup de lucru, format din reprezentanți ai fracțiunilor Consiliului Municipal Chișinău și executiv, se va întruni în ședință pentru a analiza raportul Direcţiei generale transport public şi căi de comunicație cu privire la situația creată și prezentarea unor soluții viabile. Ulterior, vor fi înaintate propuneri de îmbunătățire a situației în cadrul Consiliului municipal. Vom monitoriza subiectul și reveni cu actualizări.

 

Concluzie

Pentru a alege cea mai bună soluție, autoritățile locale trebuie să audă și analizeze părerea și nevoile a cât mai mulți locuitori. În baza acestora, să elaboreze un plan clar care treptat să rezolve problema transportului public în toate zonele localității. Acest plan trebuie să conțină atât soluții temporare, care pot fi implementate imediat, cât și o viziune pe termen lung. În tot acest proces, primăria trebuie să comunice clar și transparent despre rezultate și deciziile luate. 

Inițiativa autorităților este una salutabilă. Atât cea referitoare la crearea unor rute locale, cât și consultarea locuitorilor. Din păcate însă, modalitatea în care au loc consultările nu este cea mai eficientă și exclude o mare parte a cetățenilor, care nu au acces sau nu utilizează rețelele de socializare. Pentru a avea o imagine clară despre opinia cetățenilor, este important să fie organizate consultări publice complexe, care nu se limitează doar la o postare pe Facebook. Părerea locuitorilor poate fi aflată prin chestionare din ușă în ușă, sondaje online care permit vizualizarea imediată a rezultatelor și în cadrul unor discuții publice. În perioada de pandemie, acest lucru poate fi făcut online, prin Zoom, și pe teren, în grupuri mai mici, în diferite zone ale orașului. 

Problema transportului în or. Durlești este una veche și a fost ignorată pe parcursul mai multor ani, atât de către autoritățile municipale, cât și cele locale. Din această cauză, identificarea unor soluții reale, rapid de implementat, care să mulțumească cât mai mulți cetățeni este foarte dificilă. Îndemnăm autoritățile să ia cât mai urgent măsuri care să soluționeze rapid problema locuitorilor ce nu au la moment niciun mijloc de transport, iar paralel să elaboreze un plan pe termen lung, pentru întreaga localitate. De asemenea, să diversifice și îmbunătățească modalitatea de consultare a cetățenilor. La rândul lor, locuitorii trebuie să participe activ cu comentarii constructive, să ceară constant soluții și să monitorizeze cum acestea sunt implementate.

Reamintim că recomandările despre rutele locale propuse de primărie și tariful pentru acestea pot fi expediate până pe 26 ianuarie 2021, pe adresa electronică durlestiprimarie@gmail.com, prin poștă la adresa Alexandru cel Bun 13, or. Durlești, MD-2013 sau în comentarii la această postare.

Autoare: Natalia Slepuhin