Consilierii au aprobat repetat taxele locale pentru 2022 și bugetul anual al localității (în prima lectură). Cancelaria de Stat a solicitat abrogarea taxelor și bugetului aprobate în 2021, din motiv că nu au fost consultate public.

Aleșii locali au împuternicit un jurist pentru a reprezenta interesele Consiliului local în instanțele de judecată. În februarie, consilierii au încercat de patru ori să se reunească pentru a vota această decizie, dar nu au fost susținuți de reprezentanții primăriei.

 

La ședință au fost prezenți toți cei 23 de consilieri. Președinta ședinței a fost aleasă Angela Vartic (Platforma DA).

La începutul ședinței consilierul local Sergiu Rusu (Platforma DA) a propus să fie inclus pe ordinea de zi și subiectul împuternicirii unui jurist care să reprezinte Consiliul Local Durlești în instanța de judecată. Propunerea a fost votată unanim.

O altă propunere de modificarea a ordinii de zi, a fost făcută de consilierul Sergiu Cazacu (Platforma DA) A fost solicitat să fie exclus din ordinea de zi proiectul de decizie 2.4 cu privire la  aprobarea Bugetului Orașului Durlești pentru anul 2022 în lectura II. Propunerea a fost votată de majoritatea consilierilor.

 

Ordinea de zi

 

1. Abrogarea bugetului aprobat în I lectură

Cancelaria de Stat, Oficiul Teritorial Chișinău, a solicitat primăriei Durlești anularea bugetului votat la ședința din 27 decembrie 2021, din motiv că proiectele nu s-au supus dezbaterilor publice. 

Deși primăria Durlești are o lungă tradiție de a ignora și respinge solicitările Cancelariei, de această dată executivul a propus consilierilor să abroge decizia și să aprobe repetat bugetul. 

 

Statut: Aprobat

Voturi Pro 21: FCI – 4, PL – 1, PDM – 1, FN – 1, PAS – 4,PSRM – 4,  DA – 6

Abțineri 2: CI – 2

Decizia finală

 

2. Abrogarea  taxelor locale aprobate în I lectură

La solicitarea Cancelariei de Stat, Oficiul Teritorial Chișinău, consilierii au abrogat și taxele locale aprobate la ședința din 27 decembrie 2021. Decizia de abrogare s-a aprobat fără întrebări sau comentarii.

 

Statut: Aprobat

Voturi Pro 21: FCI – 4, PL – 1, PDM – 1, FN – 1, PAS – 4,PSRM – 4,  DA – 6

Abțineri 2: CI – 2

Decizia finală

 

3. Aprobarea bugetului or. Durlești pentru anul 2022 în lectura 1

Noul proiect de buget, ce a fost propus și aprobat de data aceasta, prevede aceleași cheltuieli în sumă de 66,540 mil. lei ca și proiectul precedent. Elena Mîndru,  contabila șefă a primăriei, a menționat că schimbări în lectura I față de ce s-a votat la 27.12.2022 nu sunt, asta în timp ce consilierilor le-a fost prezentat pe suport de hârtie doar bugetul în lectura a II care diferă de I lectură. Consilierii au solicitat să le fie prezentată anexa Bugetului de la I lectură. După o pauză consilierilor le-a fost prezentat anexa corespunzătoare, iar bugetul a fost votat unanim.

Cheltuieli generale 7.579,7 mii lei
Servicii economice 20.503,3 mii lei
Locuințe și servicii comunale 12.609,7 mii lei
Cultură, sport, tineret, culte și odihnă 1.120,5 mii lei
Învățământ 24.311,0 mii lei
Protecție socială 415,8 mii lei

 

Statut: Aprobat

Decizia a fost aprobată unanim de toți cei 23 de consilieri prezenți.

Decizia finală

 

 4. Aprobarea taxelor locale pentru 2022

Ca urmare a cererii Cancelariei de Stat, au fost reaprobate și taxele locale. Conform noului proiect de taxe locale, taxa pentru amenajarea teritoriului va fi majorată de la 80 de lei anual (cum prevedea proiectul din 27.12.2021) la 120 lei. 

Consilierul Olan Marcel (F9) a propus să fie modificat pct. 14 a anexei nr. 3, privind taxele locale pentru unitățile comerciale și/sau prestări servicii de deservire socială, care activează pe teritoriul or. Durlești pentru anul 2022, prin excluderea taxei de 500 de lei. Conform anexei aceasta era taxa pentru librărie. Propunerea fost susținută de votul a 20 de consilieri.

Valentin Cebotari (PAS) a propus să fie majorată taxa pentru gheretele ce comercializează băuturi alcoolice și /sau tutun de la 20% la 50%. Propunerea nu a întrunit numărul necesar pentru a fi aprobată.

O altă propunere a fost din partea consilierului Sergiu Drăguțan (CI) de a majora suma de la 33.000 lei la 50.000 lei pentru stația de alimentare cu combustibil (pentru o coloană de distribuție). Propunerea nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi aprobată. 

Tot la acest subiect Consilierul Mihai Onofrei (CI) a propus să fie majorat taxa exact ca în Chișinău până la suma de 80.000 lei. Propunerea nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi aprobată. 

În acest context, consilierul Valentin Cebotari a propus să fie majorat de la 33.000 lei la 60.000 lei. Propunerea a fost susținută de 18 consilieri.

Alte propuneri au vizat anexa 5 ce se referă la eliberarea certificatelor de urbanism, autorizații în construcție/desființare pentru anul 2022. Consilierul Mihai Onofrei (CI) a propus de a completa punctul 1 și 7, prin adaugarea subpunctelor 1 cu sintagma „căsuțe de vacanțe – 100 lei”. Propunerea a fost susținută prin vot de 20 consilieri.

Consilierul independent Mihai Onofrei a propus să fie completată anexa 3 (privind taxele locale pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii de deservire socială, care activează pe teritoriul or. Durlești pentru anul 2022) cu un punct nou pct 49 cu activitatea „intermediar în comerț taxa de 5000 lei”. Propunerea a fost susținută prin vot de 20 consilieri.

Categorii Proiect aprobat la 27.12.2021 Proiect reexaminat la 17.03.2022
Amenajarea teritoriului 80 lei anual pentru fiecare salariat și/sau fondator al întreprinderii (dacă activează în întreprindere și nu e inclus în efectivul trimestrial de salariați) 120 lei anual pentru fiecare salariat și/sau fondator al întreprinderii (dacă activează în întreprindere și nu e inclus în efectivul trimestrial de salariați)
Taxa pentru stația de alimentare cu combustibil (pentru o coloană de distribuție) 33.000 lei 60.000 lei
Taxa pentru librărie. 600 lei anual  a fost exclusă taxa
Taxa „intermediar în comerț” nu era anterior prevăzută 5000 lei

 

Statut: Aprobat

Decizia a fost aprobată unanim de 16 de consilieri prezenți.

Decizia finală

 

5. Împuternicirea de a reprezenta interesele Consiliului Durlești în instanțele de judecată

Președinta ședinței Angela Vartic (Platforma DA) a dat citire proiectului de decizie ce prevede împuternicirea avocatei Marina Caliga cu dreptul de a reprezenta interesele Consiliului or. Durlești în toate instanțele de judecată, organele de forță și alte organe administrative și obștești, să semneze și să exercite în numele Consiliului local toate actele procedurale, atribuindu-i toate drepturile prevăzute de art. 81 CPC Republica Moldova.

Consilierul Victor Cebotari (PSRM) a menționat că la sfârșitul anului trecut consilierii locali au avut un incident pe o cauză civilă. Instanța de judecată a obligat Consiliul local să aprobe un Plan Urbanistic Zonal și de detaliu de pe str. Tudor Vladimirescu. Consilierul menționează că din discuție cu colegii, inclusiv cei de la comisia funciară, care sunt cei ce examinează cererea petiționarului s-a stabilit că însăși comisia funciară nu au văzut planurile respective, ce exact prevedea acel Plan Urbanistic Zonal, fiind menționate doar din discuții fie 28 sau 35 de blocuri. Astfel, mai mulți aleși au semnat un demers prin care au solicitat reprezentantei Consiliului local, jurista primăriei Liubovi Popa, să apeleze decizia în termenul indicat de instanță. Jurista a refuzat să reprezinte Consiliul local, iar consilierii au decis să înainteze un alt reprezentant. Fracțiunea DA a propus candidatură Marinei Caliga. 

Consilierul a reiterat cele 4 încercări de a delega un jurist care să vrea să  reprezinte interesele Consiliului Local și s-a arătat nemulțumit de atitudinea juristei primăriei Liubovi Popa care nu a dorit să reprezinte Consiliul local în instanța de judecată și să depună apel conform atribuțiilor și fișei de post. 

Acest subiect a stârnit mari discuții între consilieri și jurista primăriei. Actuala reprezentantă a Consiliului a reproșat aleșilor că conform art. 16 al legii 436 reprezentantul poate depune apel doar în cauza adoptării de către Consiliu a unei decizii în acest sens. Conform juristei, consilierii au creat intenționat această situație, obligând-o să depună apel pe 29 decembrie.

Alesul a reamintit că delegarea unui nou reprezentant a Consiliului local se putea face doar în cadrul unei ședințe oficiale. Consilierii au avut mai multe tentative de a convoca ședința, au avut și cvorum, dar primăria a făcut tot posibilul ca o astfel de ședință să nu aibă loc. Secretarul Consiliului nu s-a prezentat și nici un funcționar nu a binevoit să asigure secretariatul pentru convocarea consiliului. Consilierul susține că niciunul din consilieri nu avea dreptul să depună din numele consiliului o cerere de apel. Unica persoană care putea și era obligată să o facă era, mai ales că a parvenit demersul din partea majorității consilierilor de a depune apel nemotivat a fost doar Liubovi Popa.

 

Statut: Aprobat

Decizia a fost aprobată cu 18 voturi PRO.

Decizia finală