La ședința din 16 septembrie, consilierii au aprobat mai multe modificări la buget, prin care au redirecționat bani rămași din proiectele finisate pentru reparația mai multor străzi, construcția sistemelor de canalizare, dar și pentru proiectarea unui monument al victimelor represiunilor politice. 886 mii lei au fost alocați drept ajutor material pentru persoanele care au avut de suferit de pe urma furtunii din iunie. Consilierii au mai adoptat și o serie de decizii de ordin funciar, două dintre care au fost votate prin vot secret. 

După amânarea ședinței inițial planificate pe 12 septembrie la solicitarea aleșilor locali, Consiliul orașului Durlești s-a întrunit pe 16 septembrie, cu aceeași ordine de zi. Președinte al ședinței a fost ales consilierul PAS Victor Puiu. 

Ședința a început cu propunerile de modificare a ordinii de zi. Consilierul PAS Sandu Bunescu a propus să mute punctul 5.11 la finalul ordinii de zi, iar punctele 5.15 și 5.16 să fie mutate în locul punctului 5.11. Acesta și-a argumentat solicitarea prin faptul că punctul 5.11 este mai complex și are nevoie de mai multe discuții, pe când 5.15 și 5.16 sunt mai simple și pot fi adoptate mai rapid, ca cetățenii vizați să nu aibă de așteptat. Propunerea a fost aprobată. 

Consiliera MAN Mariana Nazarenco a propus includerea pe ordinea de zi a unui proiect care să permită primăriei defrișarea arborilor uscați din preajma terenurilor de joacă, parcărilor și blocurilor, fără o decizie a Consiliului. Proiectul vine drept urmare a solicitării din partea cetățenilor și instituțiilor de învățământ. Propunerea a fost susținută în unanimitate.


Ordinea de zi 


5.1.1 Rectificarea bugetului orașului Durleşti pe anul 2024

Proiectul prevede redirecționarea a 7,7 milioane lei pentru reparația străzii Alexandru Donici. Suma propusă va fi redirecționată din liniile bugetare repartizate pentru reparația străzilor Rezistenței, Ion Soltîs și Viilor, unde au fost realizate lucrările, însă nu au fost cheltuite integral sumele planificate anterior. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia 


5.1.2 Rectificarea bugetului oraşului Durleşti pe anul 2024

Proiectul prevede redirecționarea a 2,45 milioane lei pentru reparația străzii Rediul Mic. Suma propusă va fi redirecționată din liniile bugetare repartizate pentru reparația străzilor Viilor, Cartușa și Ștefan Vodă unde au fost realizate lucrările, însă nu au fost cheltuite integral sumele planificate anterior. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.1.3 Rectificarea bugetului orașului Durleşti pe anul 2024

Proiectul prevede redirecționarea a 6 milioane lei pentru reparația străzii Alexandru cel Bun. Suma propusă va fi redirecționată din linia bugetară repartizată pentru lucrările de amenajare arhitecturală a cartierului Marinescu care nu va putea fi valorificată în anul curent din motiv că în cadrul licitației publice nu a fost depusă nicio ofertă. 

Consilierii au avut mai multe întrebări despre riscul de ambuteiaje pe care le poate provoca reparația străzii Alexandru cel Bun, termenii lucrărilor, dar și de ce nu a fost făcut un recalcul al proiectului de reparație a străzii Ștefan Vodă care are porțiuni ce nu necesită urgent reparații.

Viceprimarul Mihai Enachi a declarat că lucrările vor avea loc activ în zilele de odihnă și în vacanța de toamnă a elevilor, ceea ce va diminua impactul asupra traficului, acestea fiind planificate să dureze în jur de o lună și jumătate. 

Statut: RESPINS

Voturi PRO – 7 

Abțineri – 18 


5.1.4 Rectificarea bugetului orașului Durleşti pe anul 2024

Proiectul prevede alocarea a 50 mii lei pentru proiectarea monumentului istoric în memoria victimelor represiunilor politice. Acesta urmează a fi edificat în preajma Casei de Cultură din localitate. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia 


5.1.5 Rectificarea bugetului oraşului Durleşti pe anul 2024

Proiectul prevede redirecționarea a 265 mii lei pentru lucrări de construcție a rețelei de canalizare din strada Fățărilor. Suma propusă va fi redirecționată din liniile bugetare repartizate pentru aceleași lucrări pe străzile Trandafirilor, Nicolae Sulac și Cireșilor unde au fost realizate lucrările, însă nu au fost cheltuite integral sumele planificate anterior. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.2 Alocarea mijloacelor din contul Fondului de rezervă

Proiectul prevede alocarea 886 mii lei din fondul de rezervă drept ajutor material pentru 245 personae care au avut de suferit din cauza furtunii din 11-12 iunie 2024. 

Consiliera MAN Mariana Nazarenco a îndemnat colegii să susțină proiectul, întrucât mai mulți oameni au avut de suferit pe urma acestei furtuni. Aceasta a mai rugat colegii din comisia responsabilă să atragă atenția la întocmirea listelor, întrucât se discută că acolo s-ar regăsi oameni care nu merită sau nu au nevoie urgentă de acest ajutor. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 24 

Voturi CONTRA – 1 

Decizia


5.3 Desemnarea candidaturilor pentru funcția de membru în drept de vot deliberativ în componența birourilor electorale ale secțiilor de votare din or. Durleşti,

Proiectul prevede aprobarea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din orașul Durlești. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 24 

Voturi CONTRA – 1 

Decizia


5.4 Prelungirea contractului de locațiune

Proiectul prevede prelungirea cu trei ani a contractului de locațiune cu SRL „Farmacon-75” asupra încăperilor de la etajul doi al blocului „B” din clădirea Centrului de Sănătate Durlești. 

Președintele ședinței, Victor Puiu, s-a interesat în baza la ce s-a decis ca anume acest agent economic să primească în continuare spațiul în locațiune. Jurista primăriei i-a răspuns că acesta are contract din 2010 și acesta doar se prelungește. Puiu a punctat că acest aspect nu contează, întrucât în fiecare an la aprobarea bugetului trebuie organizată o licitație nouă, iar faptul că agentul economic închiria spațiile din 2010 nu are niciun efect juridic. 

Consilierul PAS Oleg Popșoi s-a interesat dacă locuitorii orașului beneficiază cumva de faptul că acel agent economic închiriază spațiul în cadrul Centrului de Sănătate, dacă s-a efectuat vreo analiză a prețurilor pe care le oferă agentul. Reprezentanții executivului au declarat că nu. 

În acest context, Victor Puiu a propus modificarea proiectului deciziei cu stipularea prelungirii contractului cu un an în loc de trei. Proiectul cu propunerea de modificare a fost supus votului. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 17

Abțineri – 8

Decizia


5.5.1 Schimbarea destinației imobilului

Proiectul prevede schimbarea destinației imobilului cu suprafața de 76,2 m2 din strada Dealul Morilor din construcție nelocativă (bucătărie de vară) în construcție locativă (casă de locuit), la solicitarea unui cetățean. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 19 

Abțineri – 6

Decizia


5.5.2 Schimbarea destinației imobilului

Proiectul prevede schimbare destinației imobilului cu suprafața de 85,64 m2 din strada Dumbrava 66 din căsuță de vacanță în casă de locuit individuală, la solicitarea cetățeanului. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia 


5.5.3 Schimbarea destinației imobilului

Proiectul prevede schimbarea destinației imobilului cu suprafața de 70,4 mp din stradela IV Ivan Miciurin din căsuță de vacanță în casă de locuit individuală, la solicitarea cetățeanului. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.6 Modificarea deciziei Consiliului locul Durleşti

Proiectul prevede modificarea deciziei Consiliului orașului Durlești 2.23 din 28.06.2023 „Cu privire la inițierea procedurii de elaborare Planului Urbanistic Zonal (PUZ) și Planului Urbanistic de Detaliu (PUD)” și acordarea permisiunii pentru inițierea inițierea studiului de justificare în vederea elaborärii Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru teritoriul din sectoarele cu nr.cadastrale: 0121201303; 0121201306; 0121201102; 0121201103.

Consilierul PAS Oleg Popșoi a atras atenția că în proiect este inclus avizul comisiei juridice, și nu a celei de profil – amenajare. Colegul său din fracțiunea CUB, Marin Gabuja, i-a răspuns că este vorba de modificarea legislației, iar adoptarea deciziei este o formalitate, pentru a corespunde cu legislația în vigoare. 

A fost propus ca proiectul să fie remis la comisia amenajare pentru analiză. 

Statut: remis la comisie 

Voturi PRO – 15 

Voturi Contra – 6 

Abțineri – 4 


5.7 Aprobarea lucrărilor de actualizare a planului cadastral
Proiectul prevede aprobarea dosarului tehnic de actualizare a planului cadastral a terenului aflat în proprietate publică, situat pe strada Caucazului 89, cu modificarea suprafeței terenului reieșind din posesia de fapt din 0,0369 ha în 0,0381 ha. (suprafața surplusului de teren 0,0012 ha).

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 24

Abținere – 1 

Decizia va fi disponibilă după publicarea pe actelocale.gov.md 


5.8.1 Vânzarea-cumpărarea surplusului de teren

Proiectul prevede vânzarea-cumpărarea surplusului de teren în mărime de 23,16% (ce constituie 0,0211 ha), cotă parte a APL durlești din terenul cu suprafața de 0,0911 ha, destinația „pentru construcții”, amplasat pe strada Constantin Brâncoveanu 22. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.8.2 Vânzarea-cumpărarea surplusului de teren

Proiectul prevede vânzarea-cumpărarea surplusului de teren în mărime de 28,79% (ce constituie 0,0283 ha), aflat în proprietatea APL Durlești din terenul cu suprafața totală de 0,0983 ha, destinația pentru construcții, amplasat pe strada Păcii 63. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.8.3 Vânzarea-cumpărarea surplusului de teren

Proiectul prevede vânzarea-cumpărarea surplusului de teren în mărime de 20,54% (ce constituie 0,0181 ha), aflat în proprietatea APL Durlești din terenul cu suprafața totală de 0,0881 ha, destinația pentru construcții, amplasat pe strada Junimii 43. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 24

Abțineri – 1

Decizia


5.9.1 Aprobarea Studiului de Justificare în vederea fundamentării inițierii Planului Urbanistic Zonal pentru terenul cu nr. cadastral 0121205 mun. Chișinău, or. Durlești

Proiectul prevede aprobarea studiului de justificare în vederea fundamentării inițierii Planului Urbanistic Zonal pe terenul cu numărul cadastral 0121205. Conform studiului propus, în zonă se planifică a fi construit un complex de blocuri locative. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.9.2 Aprobarea Studiului de Justificare în vederea fundamentării inițierii Planului Urbanistic Zonal pentru terenul cu nr. cadastral 0121207 mun. Chișinău, or. Durlești

Proiectul prevede aprobarea Studiului de justificare în vederea fundamentării inițierii Planului Urbanistic Zonal pe terenul cu numărul cadastral 0121107, obiect nr. 019-06.24 DR vol. II din 2024. Studiul recomandă „schimbarea destinației rezidențiale cu condiții de confort modern și, ca urmare, a codurilor urbanistice “R1”, “R2” în “R3a”, “R4”, „S”, „C” și menționează că „Realizarea investiției este dictată de necesitatea construirii unui complex rezidențial cu funcțiuni de locuire multietajate colective, cu obiective sociale, comerciale și publice necesare, care sunt extrem de solicitate în ultima perioadă de timp.”

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia 


5.10.1 Schimbarea destinației terenului

Proiectul prevede schimbarea destinației terenului cu numărul cadastral 01212010249, modul de folosință „agricol”, cu suprafața de 0,7472 ha, amplasat în extravilanul localității Durlești, aflat în proprietatea SRL „Tincomerț-Grup”, din „agricol” în „pentru construcții”. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – Unanim

Decizia


5.10.2 Schimbarea destinației terenului

Proiectul prevede schimbarea destinației terenului cu numărul cadastral 0121210.563, cu suprafața de 1,8827 ha, amplasat în extravilanul localității Durlești, aflat în proprietatea SRL „Autoforța”, din teren „agricol” în „pentru construcții”, cu trecerea din categoria de destinație „teren agricol” (categoria – I, modul de folosință – arabil), în categoria de destinație – terenuri destinate industriei, transporturilor, telecomunicațiilor și cu alte destinații speciale (modul de folosință – 3.9 pentru amplasarea și exploatarea obiectivelor industrială), în legătură cu construcția unui centru de deservire tehnică cu spații de oficii. 

Dat fiind faptul că pe acest teren urmează să fie edificat unui centru de deservire tehnică a autovehiculelor de mare tonaj, consilierul PAS Sandu Bunescu a propus ca proiectul să fie remis la comisia de profil pentru a fi avizat de specialiști în domeniu. 

Statut: Remis la re-examinare

Voturi PRO – 13

Abțineri – 8

Contra – 3 


5.11 Aprobarea componenței nominale a Comisiei Administrative din cadrul Primăriei or. Durlești

Proiectul prevede aprobarea componenței nominale a Comisiei Administrative pe lângă primăria orașului Durlești, în următoarea componență: 

  1. Președinte – Mihai Enachi, viceprimar al orașului Durlești; 
  2. Vicepreședinte – Sergiu Drăguțan, fracțiunea MAN; 
  3. Secretar – specialist din partea primăriei; 
  4. Membru – Sergiu Oancea, fracțiunea MAN; 
  5. Membru – Veronela Pruteanu, fracțiunea PAS; 
  6. Membru – Sorian Terehovschi, fracțiunea PAS; 
  7. Membru – Marin Melnic, fracțiunea CUB. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 24

Abțineri – 1

Decizia


5.12 Încheierea contractului de superficii

Proiectul prevede încheierea contractului de superficii, conform documentelor de proprietate deținute în construcție, asupra construcției cu numărul cadastral 0121105.015, suprafața de 0,1846 ha, amplasată pe strada Cartușa 64, aferentă construcției cu numărul cadastral 0121105015.01, pe un termen de patru ani. 

Dat fiind faptul că în construcția aferentă vizată în proiect se desfășoară activitate economică și există un conflict între proprietar și vecini, consilierul independent Marcel Olan a propus amendament privind includerea punctelor ce vizează obligarea solicitantului să instaleze un gard provizoriu pe teren și să permită accesul tuturor coproprietarilor (vecinilor) construcției. 

Statut: APROBAT 

Voturi PRO – 15 

Contra – 4 

Abțineri – 5 

Decizia va fi disponibilă după publicarea pe actelocale.gov.md 


5.13 Desființarea construcției administrative și eliberarea actelor permisive 

Proiectul prevede desființarea vechii clădiri a primăriei orașului Durlești pentru proiectarea și construcția unui centru multifuncțional în care este planificat să fie amplasat noul sediu al primăriei. 

Consilierii au avut mai multe întrebări la acest subiect – unde va activa sectorul de poliție care se situează la moment în clădirea vizată și dacă e într-adevăr nevoie ca vechea clădire să fie desființată și demolată, pentru ca noua clădire să poată fi proiectată. 

Reprezentanții executivului au declarat că desființarea este necesară pentru aprobarea proiectului noii clădiri și că poliția va activa temporar în actualul sediu al primăriei. 

Într-un final, președintele ședinței, Victor Puiu, a propus ca proiectul să fie remis la comisia amenajare, unde să fie invitat viceprimarul să ofere mai multe detalii, dar și pentru a realiza o expertiză și a stabili dacă e necesară demolarea vechii clădiri.

Statut: Remis la re-examinare 

Voturi PRO – 15

Abțineri – 9


5.14 Aprobarea documentației de urbanism 

Proiectul prevede aprobarea Studiului de justificare în vederea fundamentării la elaborarea Planului Urbanistic de Detaliu pentru teritoriul cuprins în perimetrul străzilor Academiei – Gheorghe Asachi – Sprâncenoaia și Șoseaua Hâncești, din municipiul Chișinău, aflat în extravilanul orașului Durlești. 

Consilierii au propus ca proiectul să fie remis la comisia amenajare pentru re-examinare. 

Statut: remis la re-examinare

Voturi PRO – 15

Abțineri – 19


5.15 Executarea Hotărârii Judecătorești nr.3-3119/2019

Proiectul a fost analizat și respins la una din ședințele anterioare a Consiliului orașului Durlești și vizează transmiterea în folosință Întreprinderii Individuale „Ermicioi Mihaela” a două terenuri – cu suprafața de 36 m2, conform contractului de arendă funciară din 15.07.1998, și a terenului cu suprafața de 24 m2, conform contractului din 14.02.2002, în perimetrul străzilor Tudor Vladimirescu și Nicolae Gribov din orașul Durlești. 

Potrivit proiectului, Curtea de Apel Chișinău a notificat anterior Consiliul orașului Durlești despre aplicarea amenzii de 5000 lei în legătură cu acest subiect. 

Consilierii au propus supunerea acestei decizii la vot secret. 

Statut: RESPINS

Voturi PRO – 9 

Voturi Contra – 14

Abțineri – 1 


5.16 Anularea „Actului de stabilirea a hotarelor”

Proiectul prevede anularea „Actului de stabilire a hotarelor terenului” din 09.07.2021 elaborat pe terenul cadastral cu numărul 0121118.291. 

Proiectul a fost propus spre vot secret de către consilieri fără alte discuții. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO – 15 

Voturi Contra – 9

Decizia


5.17 Cu privire la defrișarea arborilor din 16.09.2024

Proiectul a fost propus în debutul ședinței spre includere în ordinea de zi de către consiliera MAN Mariana Nazarenco și prevede acordarea primăriei orașului Durlești a dreptului de a defrișa, tăia, toaletiza, parțial sau în totalitate, arborii uscați de pe teritoriul localității. Proiectul vine în contextul cererii înaintate de către grădinița-creșă „Țărăncuța”, a unor grupuri de locatari din strada Cartușa 54 și Tudor Vladimirescu, dar și a notei informative din partea specialistului primăriei, Sergiu Casapu. Potrivit consilierei Nazarenco, în prezent acest proces este foarte birocratizat, existând mai multe piedici pentru executiv să-și îndeplinească atribuțiile, iar proiectul vine să faciliteze procesul și să permită primăriei să acționeze de sine stătător. 

Statut: APROBAT

Pro – Unanim 

Decizia 


La rubrica diverse a fost prezentă o locuitoare a orașului Durlești care a cerut repetat consilierilor să îi acorde lot pentru casă, motivând că este în drept să-l primească și așteaptă deja de 19 ani o decizie în acest sens. Consilierii i-au răspuns că localitatea nu mai dispune de loturi pentru case de locuit care pot fi repartizat cetățenilor, iar rândul a fost închis. 


Notă: Repartizarea voturilor pe fracțiuni este indicată în procesele verbale ale ședințelor întocmite de către secretarul consiliului și sunt disponibile pe acest link.

Amintim că la finalul anului 2023, au fost adoptate mai multe prevederi care vin să îmbunătățească transparența activității consiliilor locale. Astfel, procesele-verbale ale ședințelor Consiliilor locale trebuie publicate pe pagina web a primăriilor. Mai mult, acestea trebuie să conțină numărul exact de voturi per fracțiuni, alianțe, blocuri, consilieri independenți. Aceste prevederi au fost incluse la recomandarea Asociației Primăria Mea, în procesul de consultare publică a proiectului de lege.  


Video, partea I

Video, partea II

Video, partea III