Primăria a convocat aleșii într-o ședință de îndată, după ce aceștia au încercat de patru ori să se reunească fără succes. Reprezentanții primăriei nu s-au prezentat la ședințele convocate de consilieri pe 3, 6, 10 și 21 ianuarie.

La ședința din 3 martie 2022, consilierii au examinat un singur subiect: alocarea a 300.000 de lei pentru evacuarea deșeurilor solide din localitate. Compania responsabilă anterior de evacuarea deșeurilor, și-a sistat activitatea în Durlești, declarând că a înregistrat pierderi financiare mari în 2021. După mai multe replici tăioase între consilieri și reprezentanții primăriei, proiectul nu a acumulat suficiente voturi și a fost respins.

Consilierii au fost informați cu privire la ședință cu doar o zi înainte, pe 2 martie. În pofida la aceasta, la ședință s-au prezentat 22 din 23 de consilieri. A lipsit Mihai Onofrei, consilier independent. 

Președintele ședinței a fost ales Sergiu Rusu (platforma DA).

 

Ordinea de zi

I. Alocarea de urgență a mijloacelor financiare

 

Problema – deșeurile din Durlești nu se evacuează

Pe 1 martie 2022, Manevla-Com SRL, care asigură evacuarea deșeurilor de pe teritoriul orașului Durlești, și-a sistat activitatea în localitate din cauza pierderilor financiare înregistrate în 2021. Pentru a asigura evacuarea deșeurilor, primăria a propus alocarea a 300 mii lei. Proiectul de decizie, propus consilierilor spre aprobare, nu a fost consultat în comisia de specialitate.

Specialistul primăriei Mihai Enache a explicat că pierderile înregistrate de Manevla-Com SRL sunt cauzate de activitatea companiei ABS Recycling. Conform funcționarului, în vara anului trecut, primăria a recepționat o sesizare că o anumită companie colectează gunoiul pe teritoriul or. Durlești fără a avea un contract încheiat cu primăria. În urma acestei sesizări, primăria a identificat operatorul – ABS Recycling. Autorizația pe care o avea această companie de la Ministerul Mediului este pentru satul Colonița. 

Primăria a făcut mai multe demersuri către Procuratura Generală, Ministerul Mediului,  Inspectoratul pentru Protecția Mediului și poliție. După mai multe răspunsuri evazive, primăria a organizat o întâlnire cu Secretarul de Stat de la Ministerul Mediului și Direcția de gestionare a deșeurilor care au constatat că ABS Recycling nu deține autorizația pentru a activa în Durlești. Primăria urmează în timpul apropiat să aibă o ședință cu toate instituțiile pentru soluționarea problemei. Între timp, însă, Manevla-Com SRL are pierderi mari și nu poate să acopere cheltuielile pentru groapa de gunoi

Reprezentantul companiei ABS recycling Vadim Axentii, prezent la ședință, a declarat că compania activează legal cu permisiunea Agenției de Mediu și ministerului de resort, în tot mun. Chișinău, inclusiv și Durlești. Vadim Axentii a menționat că ABS Recycling este unica companie în Republica Moldova care asigura managementul integrat al deșeurilor.

Mihai Enache a concretizat că Ministerul Mediului le-a răspuns că ABS are autorizare să ridice doar deșeurile din plastic, nu și cele menajere. 

Consilierul PAS Valentin Cebotari a reproșat executivului că deși SRL Manevla-Com s-a adresat că sunt probleme un an în urmă, subiectul a ajuns pe agenda consilierilor abia acum. 

Specialistul Mihai Enache a precizat că din mai-iunie 2021 s-au făcut mai mulți pași pentru depășirea problemei: s-a identificat operatorul și s-a sesizat instituțiile superior ierarhice care gestionează problema deșeurilor (FISC, Procuratura, Ministerul Mediului, Inspectoratul pentru Protecția Mediului și poliția din sect. Buiucani). Conform lui, primăria nu are competențe de a acționa în acest sens. De asemenea, s-a organizat o ședință cu câțiva consilieri, reprezentantul SRL-ului și reprezentanții unor asociații care au încheiat contracte cu autoritățile. 

 

Soluția primăriei și comentariile consilierilor

Pentru depășirea situației, primăria a propus ca soluție temporară evacuarea deșeurilor, pe o perioadă de 6 luni, la groapa de gunoi autorizată de la Vadul lui Vodă. Ulterior, pentru colectarea gunoiului ar putea fi contractate mai multe organizații/companii care să împartă între ele diferite regiuni ale orașului. 

Consilierul Valentin Cebotari (PAS) a menționat că oamenii din Durlești achită mai mult, dar nu beneficiază de servicii egale. În Stăuceni, susține consilierul, gunoiul se ia de două ori în săptămână, pe când în Durlești de două ori pe luna. Specialistul primăriei a infirmat informația, menționând că s-au făcut calcule în acest sens.

Tamara Pasat, fracțiunea consilierilor independenți, a menționat că pe teritoriul Durlestiului a fost anterior o groapă de gunoi care a activat vreo doi ani, dar aceasta ar fi transformat însăși orașul într-o mare groapă de gunoi. Specialistul Enache a indicat că amenajarea unei gropi de gunoi prevede cheltuieli mari. Mai mult, și alte localități vor începe să depoziteze gunoiul la Durlești.

Sergiu Rusu (Platforma DA) a întrebat contabila primăriei de unde se alocă bani dacă nu este aprobat bugetul. Contabila a răspuns că nu se face modificări la bugetul provizoriu.

Valentin Cebotari (PAS) s-a arătat nemulțumit de ce nu s-a aprobat bugetul ca să fie alocați bani conform procedurii. Contabila a menționat că e o problemă urgentă.

Consilierul independent Sergiu Drăguțan a întrebat contabila de ce dacă e același buget ca anul trecut, nu se face transferul direct, fără intervenția Consiliului Local. Anul trecut s-ar fi alocat resurse financiare pentru proiectul de amenajare din str. Gribov, fără acordul Consiliului local.

Reprezentantul primăriei a menționat ca s-a ghidat de art. 14 a legii 436 care prevede că consiliul decide asupra cheltuielilor. 

 

După discuții îndelungate, subiectul a fost supus votului, dar nu a acumulat suficiente voturi.

 

Statut: Respins

Voturi Pro: FCI – 4, PL – 1, PDM – 1, FN – 1

Abțineri: PAS – 4,  PSRM – 4, CI – 1,  DA – 6

 

Alte subiecte abordate la ședință

Deși pe ordinea de zi a fost un singur subiect, consilierul Valentin Cebotari a prezentat o prescripție din data de 28 decembrie 2021 de la Inspecția Financiară unde a fost solicitat să fie înlăturate iregularități constatate în rezultatul inspecției financiare complexe efectuate la Primăria Durlești. Consilierul a cerut explicații de ce informația nu a fost prezentată Consiliului, deși a fost remisă Primăriei, Consiliului Orășenesc Durlești, Consiliului municipal, Cancelariei de Stat, Ministerului Finanțelor și Procuraturii. Secretarul Consiliului a menționat că nu cunoaște această informație. 

Conform lui Valentin, Cebotari, prescripția prevede că nu au fost întreprinse acțiuni pentru executarea prescripției din 31 decembrie 2015 și anume recuperarea a:

  • 5368,1 mii lei de la înstrăinarea a unui teren cu diminuarea bonității;
  • 3923,1 mii lei de la atribuirea neîntemeiată a 51 de loturi de teren;
  • 314 mii lei de la diminuarea plăților de arendă a terenurilor;
  • 103,5 mii lei de la atribuirea terenurilor în arendă cu ulterioara înstrăinare;
  • 93,7 mii lei de la înstrăinarea terenurilor proprietate publica ca terenuri aferente;
  • 8,3 mii lei de la diminuarea neîntemeiată a tarifului pentru o unitate grad-hectar.

La capitolul inspectarea procesului de elaborare și executare bugetară s-a stabilit că:

  • bugetele din 2017- 2021 au fost aprobate cu întârziere, nu s-au asigurat acumularea veniturilor precizate;
  • din fondul de rezervă au fost alocați 725 mii lei pentru scopuri care nu pot fi atribuite la cele cu caracter excepțional și imprevizibil.

De asemenea, au fost încălcări la capitolul corectitudinea retribuirii muncii:

  • schemele de încadrare pentru anii 2019, 2020 n-au fost înregistrate la Ministerul Finanțelor, iar schema de încadrare pentru anul 2021 nu a fost elaborată;
  • la instituțiile timpurie nr. 2 și 201 nu au fost aprobate în termen Regulamentele privind modul de stabilire a sporului pentru performanț;
  • 2 funcționari publici pentru cumularea funcției de contabil în cadrul orelor de program au beneficiat de plăți salariale în sumă de 115, 7 mii lei;
  • analogic în cadrul orelor de program, unii angajați au beneficiat de alte funcții fiind remunerați cu 459,7 mii lei;
  • în anul 2020 s-a acordat ajutor material neîntemeiat angajaților, în sumă totală de 128,6 mii lei, de la care suplimentar au fost suportate cheltuieli sub formă de contribuții la bugetul asigurarii de Stat obligatorii și asigurare medicala în sumă totală de 35,4 mii lei.

Alte încălcări precizate în prescriptie sunt și la procedurile de achiziție publică:

  • nu a fost realizată planificarea trimestrială a achizitiilor publice;
  • un anunț de intenție nu a fost publicat în buletinul achizițiilor publice;
  • darea de seama privind contractele de achiziție publica  de valoare mică pentrul anul 2017 a fost prezentat agenției Achiziții Publice cu întârziere, iar dările de seamă pentru anul 2018-2020 nu au fost prezentate Agenției.

Mai multe încălcări au fost depistat și la capitolul patrimoniul public și managementul financiar contabil.

Astfel, inspecția denotă deficiențe ale managementul financiar și insuficiența procedurilor de control intern ce ar asigura utilizarea regulamentară a finanțelor publice. 

Conform lui Valentin Cebotari, alocarea celor 300 mii de lei, în contextul deficiențelor depistate de inspecția financiară, ar fi fost ilegală.