Bugetul orașului Durlești ar urma să constituite aproape 140 milioane de lei. Proiectul în prima lectură a fost aprobat de către consilieri în ședința extraordinară din 25 noiembrie, care a avut pe ordinea de zi doar trei proiecte. Reprezentanții primăriei au explicat graba prin încercarea de a evita răspunderea contravențională pentru neaprobarea bugetului în termenii stabiliți de legislație. Tot în cadrul ședinței au fost aprobat și taxele locale pentru anul 2025, dar și un proiect de ordin funciar care prevedea corectarea erorilor la atribuirea mai multor terenuri din stradela Toma Alimoș.
În debutul ședinței, o locuitoare a orașului Durlești care de mai mulți ani luptă pentru edificarea unui monument în memoria deportaților, a ridicat problema tergiversării lucrărilor de construcție. Aceasta a comunicat consilierilor că, deși banii au fost alocați, procesul bate pasul pe loc, iar la primărie i s-a spus că nu sunt gata toate documentele. Locuitoarea a povestit că a venit împreună cu sculptorul viitorului monument la primărie să ceară lămuriri, însă acolo s-a strigat la ei, iar viceprimarul nu era pe loc să ofere răspunsuri.
În replică, viceprimarul Mihai Enachi a explicat că procesul mai durează întrucât nu era claritate privind locul amplasării monumentului, inițial fiind identificată o locație, apoi alta. Acesta a mai adăugat că procesul se mișcă, primăria solicitând anterior serviciile unui specialist care să realizeze un caiet de sarcini. La fel, au fost realizate două devize de cheltuieli – de 1,2 și altul de 1,5 milioane lei, iar proiectarea monumentului va costa 50 mii lei.
În continuare, consilierii au ales-o pe Lilia Brinișter, reprezentanta fracțiunii MAN, în calitate de președintă a ședinței și au discutat despre suplinirile la ordinea de zi.
Consilierul PAS Oleg Popșoi a solicitat informații despre proiectul privind alocarea a 20 ha de teren pentru împădurire, care ar fi trebuit să se regăsească pe ordinea de zi a ședinței curente. Secretarul consiliului, Andrei Balan, i-a răspuns că abia a primit deciziile semnate de la președintele ședinței precedente și că acestea sunt încă în lucru. El a mai adăugat că proiectul menționat de Popșoi va fi inclus în ordinea de zi a următoarei ședințe.
Consilierul independent Marcel Olan a propus suplinirea ordinii de zi cu un proiect care prevede corectarea unei erori în procesul de atribuire a terenului. Propunerea a fost susținută unanim.
9.1 Aprobarea Bugetului orașului Durlești pentru anul 2025 in lectura I
Conform prevederilor prezentate, bugetul propus al orașului Durlești pentru anul 2025 constituie aproape 140 milioane lei:
Venituri:
- Venituri proprii – 28,7 milioane lei;
- Defalcări de la impozitele și taxele de stat – 66,9 milioane lei;
- Resurse colectate de autorități – aproape 2,6 milioane lei;
- Transferuri (de la bugetul de stat și municipal) – 41,6 milioane lei.
Cheltuieli:
- Servicii de stat cu destinație generală – 14 milioane lei;
- Servicii în domeniul economiei – 50,4 milioane lei;
- Gospodăria de locuințe și servicii comunale – 36,4 milioane lei;
- Cultură, sport, tineret, culte și odihnă – 1,9 milioane lei;
- Învățământ – 35,9 milioane lei;
- Protecție socială – 1,1 milioane lei.
Consilierii au avut mai multe obiecții felul în care a fost elaborat și propus votului proiectul bugetului, dar și au venit cu propuneri de suplinire a proiectului pentru lectura a doua.
- Consiliera PAS Veronela Pruteanu a avut obiecții la faptul că ședința a fost convocată cu doar două proiecte pe ordinea de zi, fără avizul comisiei și consultări în format larg, cu participarea cetățenilor. Aceasta a mai menționat proiectul aprobat în ședința precedentă, care prevede majorarea salariilor primarului, viceprimarului și secretarului consiliului cu 50%, menționând că în acest context se așteaptă la o atitudine mai responsabilă și proactivă a acestora, mai ales când se discută asemenea proiecte importante pentru localitate.
Viceprimarul Mihai Enachi a răspuns că primarul și administrația locală poartă răspundere contravențională pentru neaprobarea bugetului localității în termen, de aceea au fost accelerate procesele. La acest subiect a intervenit și consilierul PAS Oleg Popșoi, care a solicitat reprezentanților primăriei să ofere timp pentru consultarea întrebărilor importante, menționând că în prezent „se acționează rapid”.
- Consilierul MAN Mihail Onofrei a solicitat ca în lectura a doua să fie majorată suma alocată copiilor de la grădinițe pentru alimentație. Acesta a mai solicitat executivului lichidarea gunoiștii neautorizate din strada Grigore Ureche. Viceprimarul Enachi l-a asigurat că se lucrează în acest sens și că primăria a încercat să amenajeze platforme de colectare a deșeurilor în tot cartierul Cartușa. Însă lucrările se ciocnesc de reticența locuitorilor care se opun instalării platformelor în anumite locuri, în apropierea blocurilor.
- Consilierul MAN Sergiu Oancea a ridicat subiectul evacuării frunzelor din preajma blocurilor de locuit, menționând că poate ar trebui să fie instituită o taxă unică pentru asociațiile de locatari în acest sens. Enachi i-a răspuns că evacuarea se face gratuit de primărie, unica solicitare către locatari și asociații fiind să le pună în saci, pentru evacuare mai ușoară.
- Consiliera MAN Mariana Nazarenco a solicitat scutirea cu 50% din taxa de evacuare a deșeurilor pentru cei circa 4000 de pensionari solitari care locuiesc în Durlești. Reprezentanții executivului au menționat că este posibilă modificarea dată.
Reprezentanții executivului au agreat includerea cheltuielilor adiționale în lectura a doua a bugetului, iar proiectul în formă inițială a fost supus votului.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
9.2 Aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pe teritoriul orașului Durlești pentru anul 2025
Proiectul prevede stabilirea:
- taxelor locale prevăzute de legislație;
- cotelor impozitului funciar și pe bunurile imobiliare;
- taxele pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii;
- tarifele pentru eliberarea certificatelor de urbanism, autorizațiilor de construcție și desființare;
- Alte taxe.
Consilierul Marcel Olan a propus modificarea punctului 38 din anexa 3 și creșterea taxelor pentru sălile de pariuri până la 100 mii lei anual și taxa pentru vânzarea biletelor de loterie până la 50 mii lei anual. Propunerea a fost susținută în unanimitate, iar proiectul a fost supus votului.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
9.3 Aprobarea raportului lucrării cadastrale
Proiectul prevede modificarea planului cadastral prin corectarea erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor, pentru mai multe terenuri din stradela Toma Alimoș.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim